|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/16431
|
Title: | Imagem da psicologia e do psicólogo: a perceção de estudantes sobre o psicólogo da educação |
Authors: | Gutierrez, Diana |
Advisors: | Tavares, Sofia Melo, Madalena |
Keywords: | Representação social Perceção Psicólogo da educação Papel do psicólogo da educação Social representation Perception Educational psychologist Role of psychologist education |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Olhando a Psicologia, com especial atenção ao Psicólogo da Educação, esta
investigação pretende explorar a perceção que os/as alunos/as têm acerca deste
Profissional, do seu papel e funções, dentro dos contextos educativos. Para esse
efeito foi conduzida uma investigação de natureza qualitativa exploratória, com 20
participantes, através da técnica do Focus Group e recorrendo à análise temática.
Dessa análise emergiram três temas: 1) Contacto com Psicólogo; 2) Psicologia; 3)
Psicologia e Psicólogo da Educação.
Os resultados obtidos permitiram perceber que a maior parte dos/as alunos/as
já tiveram contacto com um Psicólogo, sendo o local mais frequente a Escola. A
Psicologia é percecionada como uma área, essencialmente, de ajuda incondicional ao
outro, sendo associada aos contextos de saúde mental. Quanto à Psicologia da
Educação foi possível caracteriza-la, também, como uma área de ajuda que passa
pela resolução de problemas, promoção de competências e bem-estar e
principalmente, pela compreensão do ser humano, sendo este o principal propósito do
trabalho do Psicólogo da Educação; A look on psychology and psychologist: the perception of
students on the Education Psychologist
Abstract:
Having a look on Psychology, with special attention to the Education
Psychologist, this research aims to explore the perception that the students have about
this professionals, their role and functions within the educational contexts. For this
purpose, we conducted an exploratory qualitative research, with 20 participants, using
the Focus Group technique and the thematic analysis. Three themes emerged from
this analysis: 1) Contact with the Psychologist; 2) Psychology; 3) Psychology and
Educational Psychologist.
The results allowed us to realize that most students already had contact with a
Psychologist, being school the most frequent contact place. Psychology is essentially
understood as a field of unconditional aid to others, and is associated with mental
health. The education psychology has, also, been possible to categorize it as a field of
support wich endures through problem resolution, well being and aptitude
encouragement and mostly through the understanding of the human being. This being
the education psychologist, primary goal |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/16431 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|