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http://hdl.handle.net/10174/16343
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Title: | Perceção de pais e educadores sobre o desenvolvimento social e emocional de crianças na primeira infância |
Authors: | Antunes, Inês Mendes |
Advisors: | Fernandes, Jorge Manuel Gomes de Azevedo Oliveira, Vera Maria Catalão de |
Keywords: | Desenvolvimento social e emocional Primeira infância Perceção de pais e educadores Contextos de desenvolvimento Psicomotricidade Social and emotional development Early childhood Perception of parents and childcare provider Development contexts Psychomotor |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Introdução: A avaliação do desenvolvimento infantil social e emocional deve contemplar a recolha de informação em várias fontes e considerar todos os contextos de desenvolvimento. Objetivo: Proceder à tradução do questionário ITSEA-Infant Toddler Social and Emotional Assessment e à análise das suas propriedades psicométricas de forma a ser utilizado para analisar a perceção dos pais e educadores sobre o desenvolvimento socio-emocional na primeira infância, na região centro de Portugal. Métodos: Procedeu-se à tradução do questionário, à análise fatorial exploratória, seguida do estudo da fiabilidade do questionário traduzido. Posteriormente procedeu-se à análise das perceções entre pais e educadores, recorrendo ao teste t-Student para amostras emparelhadas. Resultados: Obteve-se níveis aceitáveis de coerência interna do ITSEA, para a amostra em estudo e uma razoável validade de constructo, confirmando-se o modelo teórico, na maioria dos domínios/subdomínios. Verificaram-se diferenças estatisticamente significativas entre a perceção de pais e educadores nos domínios e subdomínios agressividade/provocação; agressividade com pares; internalização; ansiedade geral; inibição à novidade; emotividade negativa; sono; competências; submissão, motivação e imitação/jogo. Conclusões: O ITSEA demonstrou aceitáveis níveis de fiabilidade e validade de constructo. A perceção dos pais difere da perceção dos educadores relativamente ao desenvolvimento social e emocional; ABSTRACT: Perceptions of parents and childcare providers on social and emotional development of children in early childhood
Introduction: The assessment of child development should include gathering information from various sources and consider all development contexts. Aims: We want to do the translation of the ITSEA-Infant Toddler Social and Emotional Assessment questionnaire, as well as analyze its psychometric properties in order to be used to analyze the perception of parents and childcare providers about the socio-emotional development in early childhood, in the central region of Portugal. Methods: We’ve done the translation of the questionnaire, as well as the exploratory factor analysis, followed by the study of reliability. Subsequently we’ve proceeded to the analysis of perceptions between parents and childcare provider, using a T test for paired samples. Results: We obtained acceptable levels of internal consistency of ITSEA for the sample under study and a reasonable construct validity that confirms the theoretical model in most areas. There were statistically significant differences between the perceptions of parents and childcare providers across domains and subdomains aggression / defiance, peer aggression; internalization, general anxiety, inhibition to novelty, negative emotionality; sleep; competence; compliance, mastery motivation, imitation / play. Conclusions: ITSEA has demonstrated acceptable levels of reliability and validity. The perception of parents differs from the perception of childcare providers regarding the social and emotional development. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/16343 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
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