Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/16335

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada em ensino de artes visuais no 3º ciclo do ensino básico e no ensino secundário "A influência da arte na sociedade - A utilização das artes visuais na comunicação de valores"
Authors: Pereira, Ana Lúcia Correia da Cruz
Advisors: Charréu, Leonardo Augusto Verde Reis
Cristovão, Manuela
Keywords: Educação artística
Criatividade
Cultura visual
Autoexpressão
Comunicação de valores
Art education
Creativity
Visual culture
Auto-expression
Communication of values
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: No atual contexto do ensino, as artes são relegadas para segundo plano no currículo escolar, surgindo a necessidade de refletir sobre a consequência desse ato no futuro. Este texto pretende sensibilizar para a importância da arte na cultura. Questões como “Porquê ensinar artes?”, “Qual a sua importância no contexto educativo das escolas de hoje?”, “Será a arte fundamental no processo ensino-aprendizagem?”, “Poderá a arte comunicar valores à sociedade?” devem ser colocadas para melhor perceção dos valores em causa ao abdicar do ensino escolar a arte. Serão abordados temas que ajudarão a refletir e a defender este ponto de vista, bem como a esclarecer algumas questões, tais como: o ensino da arte e sua influência no sucesso escolar; a sua importância no desenvolvimento cognitivo; a cultura visual; a autoexpressão; o papel da arte na inclusão social; a função social da arte; o papel da arte na comunicação de valores na sociedade; e finalmente, o trabalho realizado na prática de ensino supervisionada; ABSTRACT: Considering the contemporary situation of education, where arts tend to be relegated to second plan in schools curriculums, arises the necessity to reflect upon the future of society due to the consequence of this act. This text aims to sensitize the importance of art practices in culture. Questions such as: “Why teach arts?”, “What is its importance in the educational context of our schools today?”, “Is art fundamental in the teaching/learning process?”, “Can art communicate values to society?” should be asked for better perception of what is put at stake when setting a side art teaching in schools. Various themes will be approached to help reflect and defend this point of view, as well as clear up any doubt regarding to: teaching art and its influence in school success; its importance in cognitive development; visual culture; auto-expression; arts role in social inclusion; the social role of art; the role art plays in communicating values to society; and finally, all work prepared during the supervised teaching practice.
URI: http://hdl.handle.net/10174/16335
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Apendice Grafico.zip59.05 MBZipView/Open
Apendice Documental.zip2.09 MBZipView/Open
RELATÓRIO PES - Lucia Pereira n9312.pdf2.9 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois