|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/16185
|
Title: | Investigações matemáticas no programa de matemática B do 10º ano de escolaridade na perspectiva de alunos e professores |
Authors: | Filipe, Nélida Martins |
Advisors: | Borralho, António |
Keywords: | Tarefas de investigação matemática Gestão do currículo de matemática Competência profissional Mathematic investigations tasks Curriculum management Professional competence |
Issue Date: | 2007 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este estudo teve por objetivo compreender o impacto inerente à implementação de tarefas de investigação matemática na sala de aula, na perspetiva de alunos e professores, com base no programa de Matemática B no 10° ano de escolaridade. As questões orientadoras do estudo foram as seguintes: a) De que modo as investigações matemáticas são interpretadas e valorizadas pelo professor e alunos no ensino secundário (Matemática B - l0°ano)? b) Do ponto de vista do professor, de que forma a implementação das investigações matemáticas na sala de aula se relaciona e adequa às orientações curriculares (Matemática B) e se pode articular com o projeto educativo de escola? c) De que forma a realização de investigações matemáticas no programa do 10° ano - Matemática B contribuirá para a aprendizagem de competências fundamentais para o exercício de atividades profissionais, na perspetiva de professor e alunos? Metodologicamente optou-se por uma abordagem de investigação qualitativa e interpretativa, assente num estudo de caso qualitativo e analítico, baseando-se a recolha de dados em entrevistas, observação direta do trabalho dos alunos e professor e produções escritas. O investigador assumiu o papel de observador-participante. A análise de dados permitiu concluir que os alunos evoluíram na forma como registaram as suas conjeturas, testagens e conclusões assumindo progressivamente o papel de “investigadores matemáticos”. Relativamente ao professor, tendo em conta a preparação e elaboração das tarefas de investigação matemática, concluiu-se que contribuíram para uma maior reflexão sobre a avaliação, processos de raciocínio, poder de argumentação, espírito crítico e motivações profissionais dos seus alunos. Os alunos consideraram que as tarefas de investigação adaptadas à sua área de interesse (Artes Visuais) se tomam mais interessantes e motivantes e permitem desenvolver competências matemáticas relacionadas com a profissão. /ABSTRACT - The objective of this study is to understand the inherent impact to the implementation of mathematic investigation tasks in the classroom, in the perspective of students and teachers, basing it in the Mathematic B curriculum in the 10"' grade class. The guide questions for the study were the following: a) How are the mathematic investigations interpreted and valued by the teacher and the pupils of the secondary level (Mathematic B- year 10)? b) In the teacher's view, how does the implementation of the mathematic investigations in the classroom relate and adapts to the curriculum guidance (Mathematic B) and how does it articulate with the school educational project? c) How does the accomplishment of mathematic investigations in the 10th grade curriculum - Mathematic B - contributes for the learning of fundamental competences for the practice of professional activities in the perspective of the teacher and students? Methodologically, an approach of qualitative and interpretative investigation was chosen, established in an analytic and qualitative study case, basing the compiling of information fiom interviews, direct observation of the teacher and students’ work in the classroom, students' reports and written works, and teachers’ critical reflections. The investigator assumed the role of observer-participant. The data analise allowed to conclude that the students developed in the way they registered their conjectures, proofs and conclusions, assuming progressively the role of “mathematic investigators”. Regarding the teacher, considering the preparation and the working up of the mathematic investigation tasks, one concludes that contributed for a bigger reflection on the assessment, ways of reasoning, argumentative power, critical spirit and professional motivation of her students. The students considered that the investigation tasks adapted to their area of interests (Visual Arts) became more interesting and motivated and allowed developing mathematic competences related to the profession. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/16185 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|