|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15968
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada em ensino de física e química, na escola secundária Severim de Faria |
Authors: | Pata, Cristina Isabel Mira dos Santos |
Advisors: | Oliveira, Vítor José Martins de |
Keywords: | Prática de ensino supervisionada Currículo Ensino Aprendizagem Reflexão Supervised teaching practice Curriculum Learning Teaching Reflection |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório descreve o trabalho realizado por nós, no âmbito da Prática
de Ensino Supervisionada (PES), no ano letivo 2010-2011, na Escola Secundária
Severim de Faria, Évora. É constituído por uma introdução e seis capítulos. Na
introdução, fazemos uma reflexão sucinta sobre o atual processo de formação inicial de
professores, designadamente sobre a importância da prática de ensino supervisionada.
No primeiro capítulo – Enquadramento geral – é feita a caracterização da Escola
Cooperante, a caracterização da turma do 7º ano e 10º ano de escolaridade onde
decorreu a prática de ensino supervisionada. No segundo capítulo - Preparação
científica, pedagógica e didática – abordamos o currículo das disciplinas de Ciências
Físico-Químicas e de Física e Química A, bem como os conteúdos referentes às
unidades curriculares. No terceiro capítulo – Planificação e condução de aulas e
avaliação de aprendizagens – é feita uma análise da prática de ensino, enquadrada no
âmbito da Didática das Ciências e da Psicologia do Desenvolvimento. No quarto
capítulo – Análise da prática de ensino – é feita uma análise da prática de ensino,
enquadrada no âmbito da Psicologia do Desenvolvimento e da Didática das Ciências.
No quinto capítulo Participação na escola descrevemos as atividades extracurriculares.
No sexto capítulo – Desenvolvimento profissional – é feita uma reflexão crítica do
trabalho por nós desenvolvido durante a PES; ABSTRACT:This report describes the work done by us under the Supervised Teaching
Practice (STP), during the 2010-2011 school year, at Severim Faria High School, Évora.
It’s composed of an Introduction and six chapters. In the introduction there is a brief
reflection on the current process of initial teacher training, namely on the importance of
the practice of supervised teaching. In chapter one – General Setting – characterization
of the ‘Cooperative School’ is presented with a characterization of the 7th and 10th grade
classrooms for the teaching of Chemistry and Physics where the trainees participated in
a cooperative and active way. In the second chapter – scientific, pedagogic and didactic
preparation – we discuss the curriculum of the disciplines of Physics and Chemistry
Sciences and of Physics and Chemistry A, as well as the inherent content of the
curricular units. The third chapter– Planning and conducting classes and Evaluating
Learning – summarizes the work done with the classes during the year, and addresses,
according to a critical perspective, the assessment of student learning. The fourth
chapter – Analysis of teaching practice – is an analysis of the teaching practice, framed
within the Developmental Psychology and Didactic Science. In the fifth chapter –
Participation at school – is presented the extracurricular work developed. In the sixth
chapter Professional Development discussions were held as a critical reflection of the
work developed by us during the STP. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15968 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|