Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15837
|
Title: | Novo materialismo e investigação baseada nas artes no ensino de artes visuais |
Authors: | Tereso, Susana Isabel Lopes Claro |
Advisors: | Vidiella, Judit |
Keywords: | Investigação baseada nas artes A/r/tografia Novo materialismo Pintura Prática de ensino Arts-based research A/r/tography New materialism Painting Teaching practice |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório é constituído pelas componentes teórica e de análise da Prática de
Ensino Supervisionada, nas quais se revêm e questionam os conceitos a/r/tografia e
novo materialismo, à luz das motivações/vocações de cada aluno. Tendo como
objetivo estudar, na qualidade de artista/investigadora/professora, a relação entre
aluno como matéria agencial e o desenho/pintura, desenvolveu-se uma metodologia
experimental pessoal inspirada nos métodos a/r/tográficos de Rita Irwin, envolvendo
o diagnóstico e realização dos sonhos de cada aluno como co-investigadora dos
seus interesses. O projeto Claro – Escuro. Sombras. Sonhos do 8º A da Escola
Básica Cunha Rivara envolveu a grafite e carvão aguareláveis e a têmpera acrílica,
e o projeto Entre/Cores do 10º E da escola Secundária Rainha Santa Isabel
introduziu a cera líquida colorida e a recriação da têmpera com materiais locais. As
ilustrações de livro e cronologia, e as exposições finais, realizadas nas escolas
contribuem para a integração social das metodologias desenvolvidas; NEW MATERIALISM AND ARTS-BASED RESEARCH IN TEACHING VISUAL
ARTS
ABSTRACT:
This report is composed by the components theoretical and of the analysis of the
Supervised Teaching Practice, in which the concepts a/r/tography and new
materialism are reviewed and questioned, considering each student’s
motivations/vocations. Aiming to study, as artist/researcher/teacher, the relation
between the student as agential matter and the drawing/painting, a personal
experimental metodology was developed inspired in the Rita Irwin’s a/r/tographic
methods, involving the diagnosis and realization of dreams of each student as coresearcher
of his/her interests. Project Light – Dark. Shadows. Dreams of 8º A from
Escola Básica Cunha Rivara investigated the water-soluble graphite and charcoal
and acrylic tempera, and project Between/Colours of 10º E from Escola Secundária
Rainha Santa Isabel introduced colorful liquid wax and recriation of tempera with
local materials. Ilustrations of the schools’ book and chronology, and the final
exhibitions of students dreamed drawing/paintings, realized in the schools contribute
for the social integration of the developed methodologies. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15837 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|