|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15304
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada em ensino da física e química, na Escola Secundária Severim de Faria |
Authors: | Duarte, Maria Luísa Pinheiro Teles |
Advisors: | Oliveira, Vitor José Martins de |
Keywords: | Ensino Prática de ensino supervisionada Currículo Reflexão Teaching Practice supervised teaching Curriculum Reflection |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório foi elaborado no âmbito do Mestrado de ensino de Física e Química no 3º ciclo do ensino Básico e secundário, pretendendo descrever, todo o processo decorrente da Prática de ensino Supervisionada (PES) na Escola Secundária Severim de Faria.
O presente relatório é composto por uma introdução, cinco capítulos, bibliografia e anexos. Na introdução apresentam-se os objetivos para o estágio, a apresentação do núcleo de estágio bem como da escola cooperante.
No capítulo 1 faz-se o enquadramento geral, no qual se caracteriza a escola e as turmas em que o núcleo de estágio interveio. No capítulo 2, referem-se alguns aspetos teóricos, que foram importantes na planificação e condução das aulas. No capítulo 3, faz-se uma breve descrição das orientações curriculares para o 8º ano de escolaridades, caracterizam-se os manuais escolares e resume-se o trabalho feito no 8º ano durante a PES. No capítulo 4, a estrutura é similar à do capítulo 3, mas referente ao ensino secundário. No capítulo 5 é feita uma reflexão crítica, de todo o trabalho desenvolvido ao longo do ano letivo; ABSTRACT: This report was prepared under the Master in teaching of physics and chemistry in the 3rd cycle of basic education and secondary education, intending to describe the whole process due to the Supervised Teaching Practice (PES) in the Secondary School Severim de Faria.
This report consists of an introduction, five chapters, conclusions, bibliography and appendices. The introduction presents the objectives for the stage, and the presentation of the core stage and the cooperating school. In Chapter 1 it is the general framework, which is characterized in the school and the classes in the core stage glimpsed. theChapter 2, described to some theoretical aspects that were important in planning and conducting lessons. In Chapter 3, it is a brief description of the curriculum guidelines for the eight years of schooling, characterized the textbooks, and summed up the work done in the 8th year for the PES. In chapter 4, the structure is similar to Chapter 3, but relating to secondary education. In chapter 5 is made a critical reflection of all the work done throughout the school year. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15304 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|