Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15263

Title: Competências sociais em vitimas de maltrato infantil - um estudo exploratório com jovens institucionalizados
Authors: Neves, Joana Carvalho
Advisors: Candeias, Adelinda Maria Araújo
Keywords: Maltrato infantil
Jovens
Institucionalização
Competências sociais
Psicopatologia
Child abuse
Youngsters
Institutionalization
Social skills
Psychopathology
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Estudos recentes (e.g., Jaffee & Maikovich-Fong, 2010; Pears, et al., 2010) têm sustentado a relação negativa entre experiências de maltrato e desenvolvimento psicológico. Neste estudo propomos caracterizar a relação entre as experiências de maltrato infantil e o desenvolvimento cognitivo, emocional e social em jovens institucionalizados na região do Alentejo. O estudo incide sobre uma amostra de jovens institucionalizados (N=47), tendo sido aplicados os instrumentos de avaliação PCIS, PACS, RSES e YSR. Os resultados apontam um incremento da tomada de consciência da diversidade social mediante as vivências de experiências de maltrato diferenciadas; e o efeito negativo dos maus-tratos em jovens vitimados pelos pais e outro familiar. A finalizar apontamos as implicações destes resultados na implementação de estratégias promotoras das competências sociais nestes jovens, sobretudo nas vítimas de múltiplos maus-tratos e de múltiplos agressores; ABSTRACT: Recent studies (e.g., Jaffee & Maikovich-Fong, 2010; Pears, et al., 2010) show negative correlation between abuse experiences and psychological development. In this study we aim to characterize the relation between child abuse experiences and cognitive, emotional and social development in institutionalized youngsters in the Portuguese region of Alentejo. This study focuses on a sample of 47 institutionalized youngsters (N=47) and the following psychological instruments were used: PCIS, PACS, RSES and YSR. Results show an increase on the awareness of social diversity through differentiated abuse experiences; and the negative effect of child abuse committed by their parents and other relative. In conclusion we point out the implications of these results in the implementation of strategies that promote the development of social skills in these youngsters, especially in victims of multiple types of abuse and multiple aggressors.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15263
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
dissertação completa.pdf3.45 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois