Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15056

Title: As fábricas de música : a edição musical em Portugal nos finais do Antigo Regime
Authors: Albuquerque, Maria João Durães
Advisors: Nery, Rui Vieira
Keywords: Edição musical
Impressão de música
Editores de música
Portugal
Século 18-19
Music printing and publishing
Music publishers
18-19 century
Issue Date: 2004
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O período que vai de 1750 a 1834, corresponde a uma transformação profunda da sociedade portuguesa em todos os aspectos, do plano sócio-económico e político mais geral, ao nível específico das práticas e representações culturais. A penetração e o desenvolvimento das ideias iluministas, num primeiro momento, e em seguida da ideologia liberal alargam também o campo da vida musical portuguesa, designadamente pela expansão de uma classe média urbana aberta a novas formas de sociabilidade onde a Música desempenha um papel essencial. Por outro lado, o incentivo à actividade editorial e o fomento à indústria por parte da Coroa portuguesa, também contribuiu para o nascimento de várias casas editoras de música, tomando algumas o adequado nome de Fábricas de Música. Neste estudo procura-se contribuir para um melhor conhecimento deste surto da edição musical em Portugal, nos finais do Antigo Regime. Identificam-se e tipificam-se, deste modo os editores de música, determina-se estatisticamente a evolução do repertório assim editado, estudam-se as características técnicas de edição e caracteriza-se o movimento editorial musical no contexto do mercado livreiro. Apresenta-se igualmente um catálogo descritivo da totalidade das espécies hoje localizadas em bibliotecas, bem como daquelas que entretanto se perderam mas de que sobreviveram indícios documentais, como anúncios na imprensa periódica. /*** Abstract - The period from 1750 to 1834 corresponds to a profound transformation of the Portuguese society in all aspects, from the more general socio-economic and political areas to the specific level of the cultural practices and representations of the society. The penetration and the development of the ideas of the Enlightenment, on the one hand, and, on the other, that of the Liberal ideology of the time also broadened and enhanced Portuguese musical life, namely through the expansion of an urban middleclass open to new forms of sociability in which Music played an essential role. Furthermore, the incentive to the printing and publishing field and the promotion of industry, by the Portuguese Crown also contributed to the birth of some publishing houses of music, which often took the appropriate name of Fábricas de Música (Music Factories). The present study seeks to contribute to a better understanding of this boom of musical edition in Portugal at the end of the Ancien Regime. The evolution of the edited repertoire is statistically determined, the music publishers are identified and typified, their publications are characterized from the technical point of view and the music editorial movement is studied in the context of the bookselling market. A descriptive, catalogue of all the species to be found, nowadays in libraries, is presented, covering also those items which, over time, have been lost but in regard to which some documentary references have survived, such as advertisements in the press.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15056
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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