Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15023

Title: A familia gótica na ficção de William Faulkner, Thomas Harris e Anne Rice
Authors: Gaião, Benilde da Piedade Caldeira dos Santos
Advisors: Lima, Maria Antónia
Issue Date: 2010
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta dissertação é um estudo que propõe revelar a complexidade e os paradoxos da família nas obras de três autores contemporâneos, William Faulkner: The Sound and the Fury (1929), As I Lay Dying (1930) e Light in August (1932), Thomas Harris: Red Dragon (1981), The Silence of The Lambs (1988) e Hannibal Rising (2006) e Anne Rice: Interview with the Vampire (1976) e The Vampire Lestat (1985). Este trabalho analisará a forma como estes autores desocultam o que convencionalmente deveria ser resguardado dos olhos do público, daí decorrendo o poder transgressor deste modo literário, evidenciado nos autores em questão. Ao expor os núcleos familiares, será fundamental reflectir na sua disfuncionalidade, no passado reprimido que “persegue” um presente condicionado pelo abjecto e repulsivo que paradoxalmente atrai o leitor. Devido à intemporalidade e universalidade do tema, serão estabelecidas relações entre estas obras e outras representações artísticas, tais como a pintura e o cinema; ABSTRACT:This dissertation is a study that aims to reveal the complexity and the paradoxes of the family in the work of three contemporary authors, William Faulkner: The Sound and the Fury (1929), As I Lay Dying (1930) and Light in August (1932), Thomas Harris: Red Dragon (1981), The Silence of The Lambs (1988) and Hannibal Rising (2006) and Anne Rice: Interview with the Vampire (1976) and The Vampire Lestat (1985). This work will analise the way these authors reveal what conventionally should be kept away from the eyes of the public, from this derives the transgressive power of this literary form, stressed on these authors. Showing the familiar units, it will be essential to think about its lack of functionality, in the repressed past that “haunts” a present conditioned by the abject and the repulsive, that in a paradoxical way attracts the reader. Due to the timeless and universality of the topic, it will be established connexions between these works and other visual arts, such as painting and cinema.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15023
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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