Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/14961

Title: Efeito do status do jogo nas sequências de passe das equipas de futebol de alto nível
Authors: Paixão, Paulo Alexandre
Advisors: Sampaio, Jaime
Duarte, Ricardo
Keywords: Futebol
Sequências
Passe
Remate
Status
Football
Sequences
Pass
Shot
Status
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O objetivo deste estudo foi identificar o efeito do status do jogo (a ganhar, perder ou empatar) nas sequências de passe das equipas de futebol de alto nível. Foram observados um total de 20 jogos da fase final da Liga de Campeões da UEFA 2009 e analisadas 222 sequências de passe de 4 equipas diferentes (FC Barcelona, Manchester United FC, Chelsea FC, Arsenal FC). Foram selecionadas as sequências de passe que terminaram em remate como indicador de performance, traduzindo a forma como cada uma das equipas pode gerar perturbações para chegar ao golo. Estas equipas foram consideradas como as equipas de sucesso por terem alcançado as meiasfinais da competição. As variáveis estudadas de cada sequência foram: o tempo de jogo em que ocorreu a sequência, a duração de cada sequência, o número de passes implicados, zonas do terreno percorridas pelas sequências (zona inicial, zona final e zonas intermédias), a forma como iniciou e como terminou cada sequência, e o número de jogadores de cada sector implicados na sequência (Defesas, Médios e Atacantes). Por fim, apurámos como se verificavam as sequências e as suas variáveis em função do status do jogo nas 4 equipas. Concluímos que as sequências de passe de cada equipa dependem do status do jogo, confirmando que as sequências são diferentes em cada resultado momentâneo do jogo e apresentam diferenças substanciais entre as equipas, o que indica que existe uma identidade própria de cada equipa; ABSTRACT: The purpose of this study was to identify the effect of the status of the game (winning, losing or drawing), in the passing sequences of high level football teams. Where observed a total of 20 matches of the final stage of the UEFA Champions League in 2009 and analyzed 222 passing sequences of 4 different teams (FC Barcelona, Manchester United FC, Chelsea FC, Arsenal FC). Where selected the passing sequences that ended with shot as a performance indicator, reflecting the way how each team can generate disturbances to reach the goal. These teams were regarded as the successful teams for reaching the semi-finals of the competition. The variables studied of each sequence were: the playing time of occurrence of the sequence, the duration of each sequence, the number of passes involved, the field zones covered by the sequences (starting zone, end zone and intermediate zones), the way that starts and ends each sequence, and the number of players from each sector involved in the sequence (Defenders, Midfielders and Attackers). Finally, we verified how sequences and their variables happened depending on the status of the game in the 4 teams. We concluded that the sequences of passes of each team depends on the status of the game, confirming that the sequences are different in each momentary result of the game and show substantial differences between the teams, which indicates that there is a proper identity of each team.
URI: http://hdl.handle.net/10174/14961
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Efeito_do_status_do_jogo_nas_sequências_de_passe_das_equipas_de_futebol_de_alto_nível_fev2013.pdf1.56 MBAdobe PDFView/OpenRestrict Access. You can Request a copy!
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois