Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/14898

Title: A experiência de Orsted: contributos da história e filosofia da ciência para a sua valorização didáctica
Authors: Caldeira, Nazaré Lavrador Correia Pombinho
Advisors: Valente, Mariana de Jesus Pedreira
Issue Date: 2010
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: É inquietante a falta de motivação dos jovens estudantes para as áreas científicas. Acreditamos que esta tendência pode ser contrariada se promovidos ambientes de aprendizagem articulados com apontamentos de História e Filosofia das Ciências. Neste trabalho apresentamos um estudo sobre esta temática, ilustrado com uma aplicação feita ao ensino da Física e Química, que incorpora as orientações programáticas de cariz CTSA (Ciência Tecnologia, Sociedade e Ambiente) do Currículo Nacional do Ensino Básico Português. Para o efeito foi escolhida uma experiência histórica que merecia ser valorizada, pois teve uma enorme repercussão científica, social e tecnológica, faz parte dos manuais escolares desde o século XIX e teve a singularidade de nascer em contexto didáctico: a Experiência de Ørsted. O trabalho envolveu a recriação da experiência em sala de aula, contextualizando-a com elementos de uma narrativa construída; ABSTRACT: The lack of motivation of young students regarding the scientific areas is unsettling. We believe that this tendency can be dealt with if learning environments articulated with History and Science Philosophy are promoted. In this paper we present a study on this subject, illustrated with an experiment conducted in the area of Physics and Chemistry which includes the STSE (Science, Technology, Society and Environment) program guidelines of the National Curriculum of the Portuguese Elementary Teaching Level. An historical experiment which deserved to be recognized was chosen to this effect because it had enormous scientific, social and technological repercussions; it is a part of school books since the 19th century and had the singularity of coming to life in a didactic context: the Ørsted Experiment. The paper involved the recreation of the experiment in the classroom, contextualizing it with elements from the narrative speech.
URI: http://hdl.handle.net/10174/14898
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tese_v10.pdf65.13 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois