|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/14816
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisonada realizada na Escola Secundária Severim de Faria |
Authors: | Diogo, Gilberto Andrade |
Advisors: | Pomar, Clarinda |
Keywords: | Conhecimento didático do professor Formação Situações pedagógicas Reflexão Identidade profissional Desenvolvimento profissional Educação física Didactical knowledge of teacher Trainng Problematic pedagogic situations Reflexion Profissional identity Profissional development Physical education |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A prática de ensino supervisionada decorreu na Escola Secundária Severim de Faria da cidade de Évora, sob a supervisão da professora doutora Clarinda Pomar, orientadora da universidade de Évora e do orientador cooperante, Mestre professor Fernando Marmeleira.
O relatório surge precisamente no âmbito da prática de ensino supervisionada e baseia-se perfil geral de desempenho dos professores dos ensinos básico e secundário. Com um caracter descritivo e reflexivo, está estruturado por quatro capítulos: enquadramento teórico, desenvolvimento do ensino e da aprendizagem, participação na escola e relação com a comunidade, desenvolvimento profissional e identidade profissional.
O nosso trabalho foca-se na descrição das nossas experiências, na fundamentação das decisões assumidas nas diversas áreas do ensino, na reflexão de situações pedagógicas problemáticas e ainda, na importância das competências investigativas para criar, refletir e partilhar conhecimento.
Por fim, traçamos um perfil da nossa prática e projetamos o professor que se ambiciona num futuro próximo; ABSTRACT: The practice of supervised teaching took place in the School Severim de Faria in the city of Évora, under the supervision of the professors Clarinda Pomar with a PhD degree and Fernando Marmeleira with a Master degree, being both educational supervisors in the University of Évora.
The report emerges precisely in the teaching practice context and it is entitle General profile of performance of teachers in middle school and high school. With a descriptive and reflexive nature it is structured in four chapters: theoretical framing, teaching and learning development, participation at school and relationship with the community, professional development and professional identity.
Our work is focused in: the description of our experiences, the founding basis of the decisions took in the different teaching areas, the reflective actions of problematic pedagogic situations and in the importance of investigational skills to create, rethink and share knowledge.
To finalise, we sketched a profile of our labour and projected the teacher that is desired in a nearby future. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/14816 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|