Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/14528

Title: As aprendizagens não formais e informais no ingresso à Escola Secundária Padre António Macedo: possíveis parcerias com outras instituições de Vila Nova de Santo André
Authors: Silva, Albina Pinto Pais Tiago
Advisors: Nico, Bravo
Keywords: Educação formal
Educação não formal
Educação informal
Parcerias
Formal education
Non-formal education
Informal education
Partnerships
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta investigação teve como principal objectivo avaliar da presença dos contextos institucionais não formais e informais no conjunto das aprendizagens reveladas pelos estudantes que ingressaram, na Escola Secundária Padre António Macedo, no ano lectivo 2009-2010, e averiguar qual o contributo das instituições locais no seu percurso de aprendizagem. A abordagem metodológica assentou num dispositivo de matriz quantitativa, com o recurso ao inquérito por questionário a uma amostra de alunos. Observámos um potencial educativo na cidade proporcionado por instituições, onde se destacaram amigos, familiares e clubes desportivos, procurados pelos jovens para satisfazer a sua necessidade de conhecimento e ocupar tempos livres. Sendo as áreas com mais episódios de aprendizagens, extra escolares: saúde, cidadania, desporto e artes, os jovens reconheceramse detentores de conhecimentos propiciados pela comunidade e instituições locais; ABSTRACT: This research had, as main aim, to assess the presence of formal and informal institutional contexts in all the learnings revealed by the students who enrolled Escola Secundária Padre António Macedo in the year 2009-2010, and also to determine what contribution local institutions had in their learning. The methodological approach was based on a quantitative matrix device, by applying a questionnaire survey to a sample of students. We saw an educational potential offered by institutions in the city, where the highlights were friends, family and sports clubs, popular among young people to satisfy their need for knowledge and to occupy their free time. The areas with more episodes of extra school learning were: health, citizenship, sport and arts. Young people recognized themselves in possession of knowledge provided by the community and local institutions.
URI: http://hdl.handle.net/10174/14528
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
As parendizagens Nf e I no ingresso a ESPAM.pdf4.05 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois