Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/14188

Title: Inteligência emocional, autoconceito e bem-estar psicológico: estudo exploratório em alunos de 9º, 10º e 11º ano.
Authors: Cartaxo, Ana Patrícia Nunes
Advisors: Candeias, Adelinda Araújo
Keywords: Inteligência emocional
Autoconceito
Bem-estar psicológico
Transições escolares e desenvolvimentais
Emocional intelligence
Self-concept
Psychological well-being
Developmental transitions
Context transitions
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Consideramos que as variáveis cognitivas e afectivas da percepção do self e as relações interpessoais se influenciam, na medida em que a forma como o indivíduo se vê, condiciona a forma como este se coloca na interacção com o outro, assim como é na interacção com o outro que este se identifica e posteriormente se distingue, construindo a sua própria identidade. Esta consciência de si e do outro tende a promover uma sensação de bemestar e sentimentos positivos relativamente a si, às circunstâncias, aos relacionamentos e ao futuro, tarefa que pode tornar-se difícil aquando de transições desenvolvimentais ou contextuais. Centramos então o nosso estudo numa amostra de alunos do 9º, 10º e 11º anos de uma escola de Évora, do qual foi confirmada a interacção entre os constructos Inteligência Emocional, Autoconceito e Bem-estar Psicológico, para além de diferenças em função dos diferentes anos lectivos e do sexo; ABSTRACT: We consider that cognitive and affective variables from self perception and the interpersonal relationships are influenced by each other in a way which the individual sees himself, affects the way he puts himself interacting with others, as well as it affects the way the individual indentifies and distinguishes himself, constructing his own identity. This awareness between one and other individual tends to promote a well-being mood and positive feelings towards himself, the circumstances, the relationships and the future, a task that might become difficult during contextual and developmental transitions. We focus our study on a sample of students from 9th, 10th and 11th grade from an Évora’s school, from which was confirmed the interaction between Emotional Intelligence, Self-concept and Psychological Well-being concepts, as well as differences in terms of different grades and sex.
URI: http://hdl.handle.net/10174/14188
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Inteligência Emocional, Autoconceito e Bem-estar Psicológico_pdf.pdf3.18 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois