Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/14147
|
Title: | The economics of the volunteering decision |
Authors: | Sardinha, Boguslawa Mária Barszczak |
Advisors: | Pires, Cesaltina |
Keywords: | Social economy Volunteering decision Motivation for volunteering Economia social Decisão de voluntariado Motivação para o voluntariado |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | One objective of this work is to explore and test several explanatory models of volunteering
activity. This thesis identi es the factors that determine whether individuals volunteer or not,
considering both volunteering in general as well as volunteering in particular types of activities.
The factors analyzed include demographic and socioeconomic variables, attitudinal variables
and the country of origin. We identify four types of volunteering: social awareness volunteering,
political and professional volunteering, educational and leisure volunteering and social justice
volunteering. The thesis also studies the interdependencies between the various types of volun-
teering and analyzes the volunteering decision as a choice among mutually exclusive alternatives
that include the possibility of doing simultaneously more than one type of volunteering activity.
Another objective of this work is to explore the motivations for volunteering, to identify
the relationship between these motivations and the various types of volunteering work, and to
perform an exploratory analysis of the determinants of the di¤erent types of motivations. We
identify and test three main motivations for volunteering: altruistic motivations, warm glow
social oriented motivation and warm glow ego driven motivation. The empirical part of this
dissertation was based on the second and fourth waves of the World Value Survey and the
European Value Survey; RESUMO: Um dos objectivos do presente trabalho é identificar e testar vários modelos explicativos
do voluntariado. Procuramos, por conseguinte, identificar os factores determinantes na decisão
de abraçar as actividades voluntárias, tanto no geral como em actividades/sectores específicos.
Para o efeito reunimos os vários factores identificados nos seguintes grupos: demográficos, sócio-económicos, atitudinais e por país. São identificados quatro tipos específicos de voluntariado:
voluntariado de consciência social, voluntariado político e profissional, voluntariado educacional
e de lazer e voluntariado de justiça social.
Um outro objectivo desta tese é explorar as diferentes motivações para o voluntariado e
identificar as suas relações com os diversos tipos de voluntariado praticado. Foram considerados
três tipos de motivações: altruísta, warm glow de orientação social e warm glow de orientação
egoísta. Para além disso, introduzimos no trabalho uma abordagem exploratória dos factores
que influenciam as motivações.
O suporte empírico para as análises e testes efectuados foi a base de dados de onda dois e
onda quatro da World Value Survey e da European Value Survey. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/14147 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|