Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/13252

Title: A evolução da formação em contexto de trabalho no exército português: contributos para a melhoria
Authors: Rosa, António João Guelha da
Advisors: Magalhães, Olga
Keywords: Formação em contexto de trabalho
On-the-job-training
Formação de alternância
Gestão por competências e referencial de curso
Training in working context
On-the-job training
Alternance training
Management by competencies e course referential
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Resumo O presente trabalho de investigação foca a problemática da Formação em Contexto de Trabalho (FCT) no Exército Português. Considera que as atuais práticas podem e devem ser melhoradas, com base no conceito de uma formação de qualidade, de forma a servir os interesses do público-alvo e do Exército em geral. Sustenta-se num estudo de caso que aborda o processo de implementação da FCT no Exército. Procede-se à análise crítica das abordagens, na perspetiva do modelo de formação do Exército (ADDIE Análise, Desenho Curricular, Desenvolvimento, Implementação e Avaliação), destinado a explicar a eficiência e eficácia dos programas de formação. Os resultados remetem para a identificação de um défice de conhecimento sobre a temática em estudo, como se desenvolve a FCT, e quais os métodos que a mesma preconiza. Revela que é preciso contrariar a dicotomia entre o “local de aprender” e o “local de fazer”, só assim se conseguirá obter a adequação e eficácia do processo formativo às necessidades reais do Exército, associado à promoção de ações de formação e sensibilização dos formadores e dos Comandantes, Diretores e Chefes das unidades onde a FCT se desenvolve. A partir desta investigação foram propostas áreas de intervenção e de formação para potenciar a implementação da FCT no Exército Português; Abstract: The Evolution of Training in Working Context in the Portuguese Army “Contributions to Improving” This research work focuses on the problem of Training in Working Context (TWC) in the Portuguese Army. It considers that the practices can and should be improved based on the concept of training with quality, to attend the interests of the target audience and the Army in general. It is based on a case study that addresses the TWC implementation process in the Army. Then, the critical analysis of the approaches, from the perspective of the Army training model (ADDIE Analysis, Curriculum Design, Development, Implementation and Assessment) designed to explain the efficiency and effectiveness of training programs. The results refer to the identification of a knowledge deficit on the subject under study, how does the TWC develop and which methods it advocates. It reveals what is needed to contradict the dichotomy between the "learning place" and the "workplace", only then it will be possible to obtain the adequacy and effectiveness of the training process to the real needs of the Army, associated with the promotion of training initiatives and awareness raising of trainers and units’ COM / DIR / CH where the TWC is taking place. Regarding this investigation there were proposed intervention areas and training in order to enhance the implementation of TWC in the Portuguese Army.
URI: http://hdl.handle.net/10174/13252
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Dissertação_FCTEx_VersaoFinal.pdf7.98 MBAdobe PDFView/Open
Dissertação_FCTEx_VersaoFinal.docx12.68 MBMicrosoft Word XMLView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois