Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/13017

Title: A integração na escola: contributos da educação pré-escolar em crianças de etnia cigana
Authors: Bravo, Maria João Grades
Advisors: Mendonça, Maria da Assunção da Cunha Folque de
Keywords: Integração
Crianças ciganas
Educação pré-escolar
1º ciclo do ensino básico
Integration
Gypsies children
Preschool education
Primary school
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este trabalho visou conhecer a experiência de três crianças ciganas na educação pré-escolar (EPE), e os seus contributos, na integração no 1º CEB. Aborda o povo cigano e a educação, a escolarização da criança cigana, a escola e a diversidade étnica e cultural e a EPE como fator de sucesso no percurso escolar da criança. É um estudo de caso múltiplo. Optou-se por uma metodologia qualitativa, interpretativa. Foram recolhidos dados através de entrevistas a crianças, famílias, educadoras de infância e professora do 1º CEB, e análise documental. Constata-se que estas crianças experienciaram uma integração bem-sucedida no 1º CEB. Evidenciando-se os contributos da EPE, nas boas relações entre crianças ciganas e não ciganas; predisposição para as aprendizagens; regularização da assiduidade, maior atenção destas famílias com a escola, resultados satisfatórios em Educação para a Cidadania, mas não satisfatórios nas áreas disciplinares. O estudo aponta para uma reflexão sobre o currículo e o ambiente escolar multicultural; Abstract: The Integration at School Contributions of Preschool Education in Children of Gypsy Ethnicity This study aimed to know the experience of three gypsy children in pre-school education (EPE), and their contributions, for the integration in the primary school. Addresses the gypsy people and education, schooling of gypsy children, the school and the ethnic and cultural diversity and EPE as a success factor in the child's school career. It is a multiple case study. We chose a qualitative, interpretive methodology. Data were collected through interviews, with children, families, Childhood educators and teacher of the primary school, and document analysis. It appears that these children experienced a successful integration in the primary school. Evidencing the contributions of EPE, the good relations between gipsy and non-gypsy children; predisposition for learning; regularization of attendance, increased attention by these families with the school, satisfactory results in Citizenship Education, but not satisfactory in disciplinary areas. The study points to a reflection about the multicultural curriculum and the school environment.
URI: http://hdl.handle.net/10174/13017
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
A integração na Escola – Contributos da Educação Pré-Escolar em Crianças de Etnia Cigana.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois