Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/12233

Title: Identidade à universidade: impacto na perceção de ânimo em relação a conseguir o primeiro emprego
Authors: Teixeira, Filipa Raquel Gonçalves
Advisors: Bernardo, Maria de Fátima Campos
Keywords: Estudantes de psicologia
Identidade
Prestígio percebido
Competição percebida
Aspirações profissionais
Desânimo face ao emprego
Psychology students
Identity
Perceived prestige
Perceived competition
Professional aspirations
Job hopelessness
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A forte identidade a um grupo socialmente valorizado aumenta a autoestima e causa uma atitude positiva face ao futuro. Neste contexto pretende-se compreender o efeito da identidade à universidade e das aspirações profissionais de estudantes de Psicologia, no desânimo face ao emprego, e o impacto das variáveis prestígio percebido e competição percebida na identidade à universidade. Estudou-se ainda o efeito da dimensão do grupo na identidade à universidade e na competição percebida. Os resultados revelaram que quanto maior a identidade, a perceção de prestígio, a competição intergrupal e as aspirações profissionais menor o desânimo de encontrar emprego. Mostraram também que a identidade estava fortemente associada à perceção de prestígio e competição intergrupal e que a dimensão do grupo teve efeitos na perceção de prestígio e competição intergrupal. Estes resultados podem contribuir para uma melhor compreensão da importância de promover uma forte identidade à universidade para o futuro dos alunos; Multiple organizational identities: The impact on risk perception of employment ABSTRACT: A strong identity to a socially valued group increases self-esteem and contributes to a positive attitude towards the future. It is intended to understand effect of the identity to the university and the professional aspirations of psychology students, in the dismay regarding employment. In this context it is intended to evaluate the impact of the variables perceived prestige and the perceived competition in identity to the university. Finally we intended to understand the impact of the university size on the identity and perceived competition. The results showed that the bigger the identity, the prestige perception, the intergroup competition and professional aspirations the less the hopelessness to find a job. They also showed that the identity is strongly associated with prestige perception and intergroup competition and that the group size had strong effects in prestige perception and intergroup competition. These results can contribute to a better understanding of the importance to promote a stronger identity to the university towards the student’s future.
URI: http://hdl.handle.net/10174/12233
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Identidade à universidade Impacto na perceção de ânimo em relação a conseguir o primeiro emprego.pdf932.29 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois