Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/12025

Title: O impacto da aprendizagem musical no desempenho de habilidades cognitivas implicadas na matemática
Authors: Rodrigues, Teresa Raquel
Advisors: Lemos, Gina Claúdia
Keywords: Habilidades cognitivas
Aprendizagem musical
Desempenho académico
Matemática
Raciocínio espacial-temporal
Cognitive skills
Musical training
Academic achievement
Mathematics
Spatial-temporal reasoning
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este trabalho tem como objectivo estudar o impacto da aprendizagem musical ao nível das habilidades cognitivas e correspondência com o desempenho académico na matemática. Neste sentido, o presente propõese analisar a relação entre a aptidão musical, a aptidão matemática e o raciocínio espacial-temporal. Posto isto, recorrer-se-á à aplicação das sub-escalas de Aritmética e Composição de Objectos da Escala da Inteligência de Weschler para Crianças - 3ª Edição (WISC-III), com crianças do 1º ciclo do Ensino Básico: um grupo que frequenta o ensino vocacional de música e um segundo grupo sem treino musical. Serão também consideradas medidas de desempenho académico e de desempenho musical recolhidos através de um questionário. Os resultados indicam que os participantes com treino musical apresentam scores significativamente mais elevados no subteste; ### ABSTRACT: The main aim of this work is to study the impact of music training in terms of cognitive skills and correspondence with academic performance in mathematics. One proposes to analyse the relationship between musical skills, mathematics abilities’ and spatial-temporal reasoning. According to this, the Arithmetic and Object Assembly subscales from the Weschler Intelligence Scale for Children – 3rd. Edition (WISC-III) are applied to children from the 1st. (Primary) Cycle of basic education: a group that attends vocational music education and a second group with no musical training. In addition, measures of academic achievement and musical performance will be considered through the use of a short questionnaire. Results indicate that the participants with musical training present significantly higher scores in the arithmetic subtest as well as in mathematics. However, the relationship between musical skills and spatial-temporal reasoning involved in mathematics did not show significance at all.
URI: http://hdl.handle.net/10174/12025
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Teresa Rodrigues (Capa da Tese).pdf42.68 MBAdobe PDFView/Open
Tese de Mestrado - Teresa Rodrigues.pdf2.65 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois