Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11920
|
Title: | Necessidades psicopedagógicas dos alunos da Universidade de Évora |
Authors: | Lopes, Sílvia Serra |
Advisors: | Cardoso, Paulo |
Keywords: | Adaptação ao ensino superior Necessidades de apoio psicopedagógico Intervenção psicopedagógica Higher education's adaptation Pshycopedagogical needs Pshycopedagogical intervention |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O ingresso no Ensino Superior impõe aos jovens uma série de desafios que tanto
podem ser encarados como estimulantes, como contribuir para o seu insucesso e
insatisfação. Nesta investigação pretendemos identificar/estudar as necessidades de
apoio psicopedagógico dos alunos da Universidade de Évora. Sessenta estudantes
desta instituição responderam a uma entrevista semi-estruturada, visando identificar
as suas necessidades psicopedagógicas inerentes ao processo de adaptação e numa
dimensão pessoal, social, académica e vocacional e de desenvolvimento de carreira.
Os resultados evidenciam que as principais necessidades dos alunos prendem-se com
o desconhecimento dos novos espaços, a falta de informação sobre o mercado de
trabalho, a existência de factores sociais e pessoais inibidores do estabelecimento de
relações interpessoais satisfatórias e do bem-estar emocional e a aquisição de
competências de estudo. Os resultados são discutidos com base na revisão de
literatura, em função dos objectivos delineados e visando a satisfação das
necessidades referidas; ### Abstract:
The entrance in Higher Education confronts the young adult with a series of challenges
that can be faced as stimulating, as well as contribute to their lack of success and
satisfaction. In this investigation, we intended to study the needs of psychopedagogical
support of the students at University of Évora (Portugal). Sixty students were
interviewed, trying to understand their psychopedagogical needs, inherent of their
adaptation’s process and at personal, social, academic and vocational dimensions of
their career development. The results show that the main needs of these students are
the lack of knowledge of the new spaces, the lack of information about the job’s
market, the existence of social and personal factors that inhibit the establishment of
satisfactory interpersonal relations and of the emotional well-being and the acquisition
of study competences. The results are discussed considering previous studies and the
goals that were previously established, as well as intending to satisfact those needs. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11920 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|