Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11863

Title: Modelo de actuação das equipas inspectivas da Inspecção Geral da Educação: percepções dos directores de escola
Authors: Silva, Luís Miguel Nunes Serra da
Advisors: Sebastião, Luís Miguel dos Santos
Keywords: Inspecção escolar
Controlo
Regulação
Avaliação
Desenvolvimento organizacional
Sucesso escolar
School inspection
Control
Regulation
Evaluation
Organizational development
Scholar sucess
Issue Date: 2010
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A relação da Administração Educacional com as Escolas, num Sistema Educativo como o Português, tradicionalmente centralizado e marcado por eixos de produção normativa regulamentadora da vida gestionária escolar, incorpora procedimentos exercidos por Inspectores da mesma Administração, enquanto elos de salvaguarda do seu poder de controlo, auditoria e fiscalização do Sistema Educativo. O Estudo que agora apresentamos incorre na análise das percepções dos Directores de Escola das Escolas Secundárias, eleitos segundo o Decreto-Lei n.º 75/2008, de 22 de Abril, no sentido de, através dos mesmos, se perspectivar qual o Modelo mais ajustado, em termos de Actuação das Equipas Inspectivas da Inspecção-Geral da Educação nos dos Estabelecimentos de Ensino. Esta Dissertação de Mestrado apresenta-se sob a forma de um estudo qualitativo, cujo posicionamento epistemológico é interpretativo, levantado a partir dos vários actores (Directores de Escola), análise documental e entrevistas realizadas aos sete Directores de Escola das Escolas Secundárias da cidade de Coimbra. O resultado do estudo aponta para a existência de opiniões e sensibilidades por parte dos Directores de Escola opostas às da Inspecção-Geral da Educação, essencialmente, no que concerne aos perfis e respectivo recrutamento de Inspectores para a Inspecção--Geral da Educação; ### ABSTRACT: The relationship of the Educational Administration with Schools, in an Educational system like the Portuguese one, traditionally centralized and marked by lines of normative production to regulate school management, includes procedures exercised by Inspectors from the same administration as links to safeguard their power to control, audit and evaluate the Educational System as part of their competences, guaranteeing the fulfillment of the legislation and norms of the Educational Administration. The study we now bring to light focus on the analysis of the perceptions of the Directors of the Secondary Schools, elected under Decree-Law n.º 75/2008 of 22 April, who highlight which is the best adjusted model, in terms of the action of the Inspector Teams of the Portuguese Inspectorate of Education (IGE) near the Schools. This Master Thesis is a qualitative study, whose epistemological position is interpretative, built from a variety of actors (Directors of School), document analysis and interviews with seven Directors of Secondary Schools in the city of Coimbra. The study results point to the existence of views and sensitivities on the part of Directors of School opposed to the Portuguese Inspectorate of Education, mainly, as far as the profiles and the recruitment process of Inspectors for the Portuguese Inspectorate of Education are concerned.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11863
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TESE DE MESTRADO - REFORMULADA.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois