|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11811
|
Title: | Eu toco, tu tocas, ele toca...: um estudo sobre o toque entre crianças do 1º ciclo do ensino básico |
Authors: | Direito, Liliana do Rosário Sapateiro Conceição |
Advisors: | Mira, António Ricardo |
Keywords: | Toque Crianças do 1º ciclo do ensino básico Corpo Socialização Comunicação não-verbal Psicomotricidade Interacção MISP Touch Children of the 1 st cycle of basic education Body Socialization Non-verbal communication Psychomotor Interaction MISP |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Nos últimos anos, a sociedade tem sofrido inúmeras alterações. Dependente dessas
alterações está a forma como as crianças se relacionam e interagem entre si.
Neste trabalho que se situa na área da Psicomotricidade Relacional propõe-se analisar
a relação/comunicação de um grupo de crianças do 1º Ciclo do Ensino Básico antes e
após a implementação do programa de Massagens nas Escolas – MISP.
O MISP é efectuado entre crianças e tem como objectivo principal proporcionar o
toque positivo e nutritivo.
O estudo, que, seguiu uma abordagem de investigação qualitativa, envolveu 19
crianças de uma turma de 3º/4º anos de escolaridade e desenvolveu-se em três momentos
distintos. Inicialmente foi realizada uma observação naturalista, denominada Pré-MISP,
seguida de vinte sessões bissemanais do MISP. Finalmente concretizou-se uma outra
observação naturalista, denominada Pós-MISP.
Pretende-se consolidar, com esta dissertação, estudos já existentes relativamente à
importância do toque na vida humana, enquanto necessidade básica e elemento
fundamental de socialização; ABSTRACT: I touch, you touch, he touch ...
A study on the touch among children of the 1st Cycle of Basic Education
Society has been changing through the past years. The way children relate and
interact among themselves is nowadays closely depending on that evolution and
changing of society patterns.
Therefore, this work on Relational Psychomotor has the proposal to show the
relationships and communicative interaction of a group of children of the 1st Cycle of
Basic Education, before and after the implementation of the Massage in Schools
Program - MISP.
The MISP is developed among children and its main aim is to provide children
positive and nutritious daily touch.
The study has followed a qualitative research approach; it involved 19 children in a
class of 3rd / 4th grade and has been developed into three major and distinct moments.
At first there was a natural observation, called Pre-MISP, then there were twenty
biweekly MISP Programme sessions; these sessions were taught by the researcher
herself, due to the fact of having such appropriated qualification. Finally another natural
observation was done at the end of the process, called Post-MISP.
We intend to consolidate, with this thesis, studies already existing on the importance
of touch in human life, regard as a basic need and a fundamental element of people´s
socialization. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11811 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|