|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11758
|
Title: | Tecendo redes - as relações interorganizacionais de cooperação para a formação em enfermagem |
Authors: | Arco, Helena Maria de Sousa Lopes Reis do |
Advisors: | Silva, Carlos Alberto da |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta tese incide sobre a necessidade de compreensão da estrutura de relações que se
coloca hoje às organizações, desafios aos quais, a educação e a saúde não são alheias.
Analisou o contexto da formação em enfermagem que, apesar de há muito ligada às
organizações de saúde, assenta actualmente em novos modelos de gestão e formação, através
da redefinição de fronteiras estabelecendo redes de cooperação entre as organizações de
ensino superior e prestadoras de cuidados de saúde.
Mobilizadas pela indispensabilidade de partilha de recursos, as organizações procuram
atender às necessidades de aprendizagem dos estudantes e também às de formação contínua
dos profissionais.
Sustentados em metodologias qualitativas e na análise de redes sociais, desocultámos a
estrutura, conteúdo e dinâmicas destas relações, verificando a existência de uma cooperação
assente em redes de relações formais e informais, sustentadas em “normas” mas também em
valores simbólicos e ideológicos da profissão, relações de confiança e amizade,
condicionadoras do seu funcionamento; ### ABSTRACT:
The aim of this thesis is the need to understand the structure of relations that
organisations are facing nowadays, considering those as challenges in which education and
health also take part.
Nursing training has been analysed considering that, although this has been for a long
time connected to health organisations, it is now based in new managing and training models,
through the redefinition of boundaries establishing networks between higher studies and
health care organisations.
Mobilised by the resource’s sharing indispensability, organisations try to attend the
student’s learning needs as well as continuous training from professionals.
Sustained by qualitative methodologies and in the social network analysis, we unveiled
the structure, content and dynamic of those relations, checking the existence of cooperation
based in formal and informal relations supported by “norms” but also in symbolic and
ideological values of the profession, trust and friendship relations, that are a condition for its functioning. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11758 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|