Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/11583

Title: Relatório da prática de ensino supervisionada na Escola Secundária André de Gouveia: relatório de estágio
Authors: Socorro, Luís Eduardo Rebelo
Advisors: Pomar, Clarinda
Keywords: Educação física
Estágio pedagógico
Ensino básico
Ensino secundário
Prática de ensino supervisionada
Physical education
Pedagogic internship
Preparatory education (junior high)
Secondary education (high school)
Supervised teaching practice (PES)
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente documento surge no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada, estágio pedagógico desenvolvido no mestrado em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, na Universidade Évora. A PES decorreu na Escola Secundária André de Gouveia, no 3º Ciclo e Ensino Secundário, no ano lectivo de 2010/2011. A organização deste relatório teve por base a estrutura do regulamento da PES, procurando focar 4 dimensões: Organização e Gestão do Ensino e Aprendizagem; Participação na Escola e Relação com a Comunidade; Desenvolvimento Profissional Social e Ético; Desenvolvimento Profissional ao Longo da Vida. As dimensões referidas focalizam os momentos mais determinantes do nosso processo de formação, como professores estagiários no ano atrás referido. A elaboração deste documento pouco ambíguo e suficientemente “compacto”, pretendeu reflectir as vivências que a PES nos proporcionou. A preparação acerca do seu desempenho, percurso, sucessos, dificuldades e aprendizagens. Terminando numa breve conclusão/apreciação sobre todo o processo desenvolvido; ### ABSTRACT: The present work was developed under the Supervised Teaching Practice program for the master’s thesis in Teaching of Physical Education in Junior High and High School, at the Universidad de Évora. With activities developed with the preparatory and secondary level classes’ junior high and high school in the academic year 2010/2011. The organization of the report was based on the PES regulation structure, with focus on four dimensions: Organization and Management of Teaching and Learning; Participation at School and Community Relations; Social and Ethical Professional Development; Lifelong Professional Development. The described dimensions correspond to the most decisive moments of the training process as teachers during the aforementioned academic year. The preparation of the document was kept unambiguous and directed, and it is intended to reflect the experiences that ESP provided; as such, it focuses on performance, learning “path”, successes, difficulties and learning experiences. The work concludes with a brief summary and/or assessment of the process.
URI: http://hdl.handle.net/10174/11583
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Relatorio PES MEEFEBS_Luis Socorro Nov 2011.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois