|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/11089
|
Title: | Para uma Diferente Aproximação ao Ensino do Projecto de Arquitectura Paisagista |
Authors: | Freire, Maria da Conceição Marques |
Advisors: | Abreu, Alexandre d'Orey Cancela d' Carapinha, Aurora da Conceição Parreira |
Keywords: | Princípios fundamentais, arte e ciência A arquitectura paisagista O projecto arquitectónico Processo projectual Teoria do projecto Ensino do projecto |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente tese de doutoramento centra-se no ensino de projecto de arquitectura paisagista, sendo a
temática base da investigação a arquitectura paisagista, o ensino e o projecto de arquitectura
paisagista. A especificidade do conteúdo humanista, artístico e técnico da arquitectura paisagista e a
sua abrangência provocam, à semelhança do que acontece na arquitectura, formas distintas de
pensar a formação. As abordagens utilizadas são guiados pela necessidade de ensinar o ‘saber’ e
educar o ‘saber ver’, o ‘saber fazer’, o ‘saber ser’ e o ‘saber devir’, todos conceptualmente aplicados
no acto projectual na arquitectura paisagista. A pesquisa envolve as estratégias, teorias e métodos de
ensino tradicionalmente utilizados em estúdio e as inovações mais significativas, entretanto
experimentadas. O objectivo é desenvolver uma diferente aproximação ao ensino do projecto de
arquitectura paisagista./ ABSTRACT
The aim of this PhD thesis is to develop a new approach to teaching landscape design. Thus, the
research is focused on landscape architecture, teaching and landscape design. Like in architecture,
the wide range of specific issues concerning landscape design, including humanistic, artistic and
scientific principles, together with a comprehensive and holistic view, led to the need to explore new
approaches in teaching. Besides the ‘knowledge’, these approaches must also to include the ‘know
how to see’, the ‘know how to do’, the ‘know how to be’ and the ‘ethical knowledge’. All these variables
are conceptually engaged in the process of landscape design. This research includes theories,
teaching methods and strategies traditionally used in studio classes. Innovative approaches were also
experimented. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/11089 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|