|
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39954
|
| Title: | Envelhecer com qualidade: a Universidade Sénior de Monforte como ponte para a inclusão social e bem-estar na terceira idade |
| Authors: | Medalhas, Francisca Vinagre Pereira Cardoso |
| Advisors: | Ana Balão, Ana Maria Marques |
| Keywords: | Envelhecimento ativo Inclusão social Qualidade de vida Terceira idade Universidade Sénior Active aging Social inclusion Quality of life Senior citizens Senior University |
| Issue Date: | 28-Nov-2025 |
| Publisher: | Universidade de Évora |
| Abstract: | Esta dissertação, no âmbito do mestrado em Sociologia, visa compreender o papel da Universidade Sénior de Monforte na promoção da qualidade de vida no envelhecimento, nomeadamente na inclusão e bem-estar dos idosos participantes. O estudo do envelhecimento revela relevância científica e sociológica, ao analisar a inter-relação entre o indivíduo, as trajetórias e os grupos, na sociedade em que se inserem. O trabalho pode contribuir para o desenvolvimento de estratégias de inclusão e participação ativa, prevenindo o isolamento social e os seus efeitos negativos. Evidencia-se a importância das universidades seniores como mecanismos de envelhecimento ativo e de construção de uma sociedade inclusiva. A investigação, de enfoque qualitativo, mobilizou entrevistas semiestruturadas, aplicadas a treze alunos e à entidade acolhedora. O estudo mostra que as motivações dos alunos envolvem combater o isolamento, reforçar laços sociais e o sentido de pertença, sendo a Universidade Sénior um espaço de continuidade biográfica e integração comunitária; - Aging with Quality: The Senior University of Monforte as a bridge for social inclusion and well-being in old age
Abstract:
This dissertation, part of the Master's in Sociology, aims to understand the role of the Monforte Senior University in promoting quality of life in aging, specifically the inclusion and well-being of its elderly participants. The study of aging reveals scientific and sociological relevance by analyzing the interrelationship between individuals, their trajectories, and groups within the society in which they live. This work can contribute to the development of strategies for inclusion and active participation, preventing social isolation and its negative effects. The importance of senior universities as mechanisms for active aging and building an inclusive society is highlighted. The research, with a qualitative approach, involved semi-structured interviews with thirteen students and the host institution. The study shows that students' motivations involve combating isolation, strengthening social ties, and a sense of belonging, with the Senior University serving as a space for lifelong continuity and community integration. |
| URI: | http://hdl.handle.net/10174/39954 |
| Type: | masterThesis |
| Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|