|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29170
|
Title: | Possibilidades e limites, o potencial do actor/criador no processo inerente à criação colectiva |
Authors: | Frazão, Eduardo Manuel Pires Guerra |
Advisors: | Bezelga, Isabel Maria |
Keywords: | Co-criação Cena contemporânea Metodologias Representação Negociação Co-creation Contemporary scene Methodologies Acting Negotiation |
Issue Date: | 27-Jan-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório apresenta a reflexão sobre o trabalho realizado enquanto actor
criador, no processo de criação colectiva do espectáculo “Ensaio para o Fim”, num
constante diálogo e interpelação criativa com a encenadora. Pretendeu-se compreender
de que forma as ferramentas, técnicas e artísticas do actor, o libertam ou condicionam e
como, partindo de criação coletiva para a construção de uma obra original, e após
estruturada a mesma, actor e encenadora redefinem as suas funções de forma a que a
representação da obra encerre em si as interpretações de ambos, encenadora e actor.
Colocaram-se as seguintes questões: De que forma o actor se liberta da sua visão
enquanto criador para aceitar o que é? Como deixamos de ser “emissor”, para nos
tornarmos “mensagem”?
Através das notas de diário de bordo e visualização da documentação de arquivo
vídeogravado, de encontros e ensaios recolhidos ao longo de todo o processo foi possível
concluir que, ao desenvolver a flexibilidade presente nesta relação de permanente
negociação, se acedeu a uma mais profunda visão da encenadora e cocriadora,
traduzindo-se em ganhos significativos, do ponto de vista dramatúrgico e de produção de
sentidos múltiplos, que ambos tínhamos traçado; Abstract:
Possibilities and limits, the actors/creator potential in the inherent process of a collective
creation
This report presents a reflection on the work done as a creative actor, in the process
of collective creation of the show “Ensaio para o Fim”, in a constant dialogue and creative
interpellation with the director. It was intended to understand how the actor’s tecnhique
and artistic tools, liberate or condition him and how, starting from a collective creation to
the construction of na original work, and after structured it, actor and director redefine
their fucntions in a way that the representation of the work contains the interpretations of
both director and actor. The following questions were asked: How does the actor break
free from the creator’s vision? How do we stop being “emitter”, to become “message”?
Trough the logbook notes na visualization of the videotaped file documentation,
meetings and rehearsals collected throughout the process, it was possible to conclude that,
by developong the flexibility presente in this permanente negotiation relationship, a
deeper view of the director and co-creator, translating into significant gains, from the
dramaturgical point of view and production of multiple meanings, wich we had both
drawn |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29170 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|