Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/28657

Title: Relatório de prática de ensino supervisionada realizada na Escola de Música de Nossa Senhora do Cabo. A satisfação no trabalho em professores de piano
Authors: Luz, Ana Filipa Nunes da
Advisors: Telles, Ana
Serra, Lídia Maria Ramos
Keywords: Ensino da Música
Piano
Satisfação no trabalho
Pedagogia musical
Music Teaching
Piano
Job Satisfaction
Music Education
Issue Date: 16-Oct-2020
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório respeita à Prática de Ensino Supervisionada no Ensino Vocacional de Música (PESEVM) realizada na Escola de Música de Nossa Senhora do Cabo, na classe de piano da orientadora cooperante Professora Madalena Reis, sob a orientação da Professora Doutora Ana Telles-Béreau e sob a coorientação da Professora Doutora Lídia Serra. Na primeira secção do documento, após o enquadramento normativo e institucional da PESEVM, são apresentados os intervenientes, procedimentos e componentes constituintes do estágio realizado e correlacionadas teorias da aprendizagem musical relevantes para o mesmo. Numa segunda secção, apresenta-se uma investigação subordinada à temática da satisfação no trabalho de professores de piano, realizada em 41 docentes de instrumento musical e canto em Portugal. Foi objetivo conhecer o impacto que características sociodemográficas, relativas à prática docente e psicológicas têm na satisfação no trabalho. Partindo da literatura atual específica, são discutidos os resultados e apresentadas implicações no contexto educativo; Report on the Supervised Teaching Internship at Escola de Música de Nossa Senhora do Cabo. Piano teachers’ job satisfaction. Abstract: This Master’s report concerns the Supervised Teaching Internship in Vocational Music Teaching held at Escola de Música de Nossa Senhora do Cabo, in the piano class of cooperative advisor Professor Madalena Reis, under the guidance of PhD Professor Ana Telles-Béreau and the cooperative guidance of PhD Professor Lídia Serra. In its first section the normative and institutional frameworks of the internship are explained. Subsequently, its actors, proceedings and components are presented, after which musical learning theories that are relevant to its understanding are correlated. In the second part of the report, an investigation on job satisfaction of piano teachers, carried out on 41 musical instrument and voice teachers in Portugal, is exposed. The main aim was to understand the impact of demographic, teaching related and psychological characteristics on job satisfaction. Current literature on the subject is analyzed and results and implications in the education field are discussed.
URI: http://hdl.handle.net/10174/28657
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_de_Musica-Ana_Filipa_Nunes_da_Luz.pdf6.47 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois