Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/26808

Title: Ensino do português na Itália: programas, manuais e problemática no ensino do PLE
Authors: Santanchè, Cecilia
Advisors: Custódio, Pedro Balaus
Marçalo, Maria João
Keywords: Ensino do português como Língua Estrangeira na Itália
Novos cenários da didática
Práticas de ensino
Teaching Portuguese as FL in Italy
New didactic scenarios
Report of teaching practices
Issue Date: 16-Dec-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este trabalho reflete, analisa e trata de questões de ordem institucional e metodológica com relação à língua portuguesa como língua estrangeira e seu ensino na esfera das universidades italianas, combinadas com as experiências da autora. Partiu da iniciativa de construir o conhecimento a partir anotações da experiência de mais de 16 anos de ensino da língua em Itália. Com este trabalho pretende-se dar voz à prática como construção de métodos didáticos abertos e interativos, que proporcionem participação e engajamento na relação docente e discente. Para isso, estabeleceu-se um processo exploratório e integrador tendo como base a inventividade, dentro de uma proposta de avaliação de nível linguístico. Usaram-se pesquisas qualitativas e quantitativas, refletiu-se sobre as novas tecnologias do contexto educacional, e suas perspectivas teórico-concetuais. Somaram-se aos conceitos de linguística aplicada a contribuição de outras disciplinas, investigando o ensino da língua portuguesa como língua estrangeira. Concluiu-se da necessidade de buscar resultados através do cruzamento de fatores que envolvem temas diversos. A formação e o papel do docente na estrutura educacional, o conhecimento e utilização das novas tecnologias, a escolha do material didático são alguns deles. Notou-se a importância da forte compreensão de como o sistema educacional é organizado e o que se espera do ensino da língua enquanto ferramenta de comunicação na sociedade globalizada. Nesse contexto, o ensino/aprendizagem não se limita apenas no ato da aula, mas especialmente naquilo que a aula pode proporcionar enquanto vivência na consolidação de um novo código; Abstract: Teaching Portuguese in Italy: programs, manuals and practices in teaching Portuguese as a foreign language. This work reflects, analyzes and deals with institutional and methodological issues in relation to the Portuguese language as a foreign language and its teaching in the sphere of Italian universities. It combines all these issues with the author's experiences. It started from the initiative to build knowledge from notes on the experience of more than 16 years of language teaching in Italy. This work is intended to give voice to practice as construction of open and interactive teaching methods, which provide participation and engagement in the teacher and student relationship. In order to do so, a process of integration and exploration was established based on inventiveness, within a proposal for linguistic level evaluation. Qualitative and quantitative research were both employed, reflecting on the new technologies of the educational context, and their theoretical-conceptual current perspectives. The concepts of linguistics applied to the research was the contribution of other disciplines, investigating the teaching of the Portuguese language as a foreign language. It was concluded that there is a need to seek results through the intersection of factors involving various themes. The training and role of the teacher in the educational structure, the knowledge and use of new technologies, the choice of didactic material, are some of them. We learned the importance of a strong understanding of how the educational system is organized and what is expected of language teaching as a communication tool in globalized society. In this context, teaching/learning is not limited only to the act of class practice, but especially in what a class can provide as an experience in consolidating a new code.
URI: http://hdl.handle.net/10174/26808
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Linguística-Cecilia_Santanchè-Ensino_do_português_na_Itália....pdf3.41 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois