Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/23168

Title: Influência da relaxação em utentes com dificuldade intelectual e desenvolvimental: visão dos cuidadores
Authors: Mósca, Marta dos Reis Almeida
Advisors: Marques, Maria do Céu M. P.
Keywords: Dificuldade intelectual e desenvolvimental
Relaxação progressiva de Jacobson
Cuidadores
Relaxamento
Ansiedade
Intellectual and developmental difficulty
Jacobson's progressive relaxation
Caregivers
Relaxation
Anxiety
Issue Date: 12-Apr-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Objetivo: Estudar a influência da relaxação em utentes com dificuldade intelectual e desenvolvimental: visão dos cuidadores. Método: A amostra integrou 6 indivíduos do sexo masculino, com idades superiores a 18 anos, todos com diagnóstico de Dificuldade Intelectual e Desenvolvimental. Foi aplicado uma técnica de relaxação designada por Método de relaxação progressiva muscular de Jacobson. As sessões foram semanais durante 9 meses. Foram avaliados através de questionários e entrevistas, aplicadas aos seus cuidadores/tutores, ao auxiliar da instituição que os acompanha e houve 2 dos participantes que responderam à própria entrevista e questionário, por terem grau de autonomia suficiente. Para além disto, foram ainda avaliados através de observação. Conclusão: Concluiu-se que a relaxação provocou efeitos físicos e psicológicos positivos. Os utentes, revelaram melhoria nos níveis de calma, concentração, confiança e descontração muscular; Influence of relaxation on users with intellectual and developmental difficulty: view of caregivers ABSTRACT: Objective: to study the influence of relaxation in persons with intellectual and developmental difficulty: the vision of caregivers. Method: The sample was formed by 6 male individuals, aged higher than 18 years and all with diagnosis of intellectual and developmental difficulty. The Jacobson's method of progressive muscle relaxation was applied at weekly sessions during 9 months. The participants were evaluated by questionnaires and interviews applied to their caregivers or tutors, to the institution accompanying person. Particularly, two of them answered directly to the questionnaire and interview, since they present enough autonomy. Besides that, they were all evaluated by observation. Conclusion: It was concluded that relaxation had physical and psychological effects. The participants in this study showed higher levels of calm, concentration, confidence and muscle relaxation.
URI: http://hdl.handle.net/10174/23168
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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