|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/21280
|
Title: | Novas tecnologias para o ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras na área do turismo no ensino superior |
Authors: | Santos, Maria Natália Pérez |
Advisors: | Marçalo, Maria João Silva, Ana Alexandra |
Keywords: | Língua estrangeira Tecnologias de informação e comunicação Dispositivos móveis Turismo Ensino Superior Foreign language Information and communication technologies Mobile devices Tourism Higher education |
Issue Date: | 22-Jun-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Considerando a indústria do Turismo como um setor de atividade fulcral na
alavancagem do tecido produtivo nacional do Século XXI, e tendo por base os vetores
internacionalização e modernização desta área, impõe-se uma análise focada nas
articulações entre as Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) e o ensino de Língua
Estrangeira (LE) no contexto educativo académico das áreas do Turismo. Com o intuito de
melhor compreender o uso e a utilidade da integração destas novas tecnologias, no
ensino/aprendizagem de LE, por parte dos docentes do ensino superior, no âmbito das
licenciaturas de Turismo, como um recurso pedagógico válido no processo de
ensino/aprendizagem de LE, foi concebido e aplicado um questionário aos docentes, que
lecionam as diversas LE, em Institutos Politécnicos e Universidades, públicos e privados,
que integrem no plano curricular dos Cursos Superiores de Turismo (T), Animação Turística
(AT), Gestão Turística e Hoteleira (GTH).
Procurou-se recolher informação e dados sobre as práticas e competências
educativas, visando as respetivas aquisições linguísticas, e suas articulações na vigência do
uso das TIC. Os dados evidenciados distinguem-se, nomeadamente, pelas diferentes
conceções dos próprios docentes, tendo em conta o uso pessoal das ferramentas
disponíveis e a sua aplicabilidade na mediação de atividades pedagógicas desenvolvidas,
dentro e/ou fora de sala de aula, bem como nos fornecem indicadores sobre a perceção de
como as TIC estarão – ou poderão - atuar como ferramentas de auto-capacitação,
facilitadoras de novas abordagens no contexto dos processos de ensino/aprendizagem das
LE nos cursos de Turismo; Abstract:
New technologies for teaching/ learning foreign languages in the field of tourism in
higher education.
Considering the tourism industry as an essential sector to the Portuguese economy of
the 21st century, and internationalization and modernization as its main vectors, it is
necessary to study how Information and Communication Technologies (ICT) is related to
Foreign Language teaching within the academic context of Tourism. In order to better
understand the use and usefulness of integrating these new technologies in foreign language
teaching/learning by Higher Education faculty in the field of Tourism, as a valid pedagogical
resource, a questionnaire survey was designed and applied to these foreign language
teachers of public and private Polytechnic Institutes and universities, integrated in the
curricular plan of the Tourism, Tourism Recreation and Tourism and Hotel Management
degrees.
Information and data on educational practices and competences were collected,
concerning linguistics achievements and their application under the use of new ICT. Data
shows that teachers have different conceptions, based on their personal use of the available
tools and their applicability in mediating pedagogical activities, inside and/or outside the
classroom context. Data also provides indicators on the perception of how the ICT are - or
may be - acting as tools for self-empowerment, facilitating new approaches in the context of
foreign language teaching/learning processes in Tourism degrees.
The collected data and inferences intend to reproduce the diverse sensitivities,
opinions and perceptions of the participating teachers in our study. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/21280 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|