Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/21237

Title: Road and landscape fragmentation effects on tawny owls: density, population trend, and intra-and inter-year territory occupancy
Authors: Van der Horst, Shirley Therese
Advisors: Lourenço, Rui
Keywords: Fragmentação da paisagem
Dinâmica populacional
Efeitos das estradas
Interpolação espacial
Strix aluco
Coruja-do-mato
Landscape fragmentation
Population dynamics
Road effects
Spatial interpolation
Strix aluco
Tawny owl
Issue Date: 5-Jun-2017
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A urbanização é um dos maiores factores que impulsiona mudanças na paisagem e na biodiversidade e os seus efeitos ainda não são entendidos na totalidade. Apesar da coruja-do-mato (Strix aluco) não estar ameaçada a nível europeu ou global, é uma das aves que é frequentemente encontrada atropelada no sul de Portugal. Determinámos que a densidade de coruja-do-mato era mais baixa perto de estradas principais, com pouca diferença entre secundárias e de terra, mas a tendência populacional era negativa em estradas secundárias e principais. As variações inter e intra-anuais da presença de coruja- do-mato eram ambas mais elevadas em territórios perto de estradas secundárias, sugerindo uma elevada instabilidade. Os nossos resultados fazem-nos crer que os esforços de conservação devem-se focar tanto em estradas secundárias como principais, e nos seus efeitos primários e secundários; Road and landscape fragmentation effects on tawny owls: density, population trend and intra- and inter-year territory occupancy Abstract: Urbanization is one of the major movements that impulses landscape and biodiversity change, and its effects have yet to be fully understood. Although the tawny owl (Strix aluco) is not threatened at European or global scale, it is one of the birds that is often found as roadkill in southern Portugal. We determined density values to be lower near main roads, and to have little difference between secondary and dirt roads, yet trend to be negative for main and secondary roads. Inter and intra-year variations in territory occupancy for the tawny owl in our study area were both highest in territories near secondary roads, suggesting high instability. Our results lead us to believe that conservation efforts should be focused on both main and secondary roads, and on both their primary and secondary effects.
URI: http://hdl.handle.net/10174/21237
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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