Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/17828

Title: Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: desenvolver a capacidade de lidar com dados
Authors: Alberto, Ana Margarida Ruas
Advisors: Canavarro, Ana Paula
Keywords: Pré-escolar
Lidar com dados
Creche
Jardim de infância
Tabela
Gráficos
Recolha de dados
Organização de dados
Análise de dados
Preschool
Data manipulation
Day care
Kindergarten
Table
Charts
Data collection
Data organization
Data analysis
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório transpõe a intervenção realizada no âmbito das unidades curriculares da PES, inserida no Mestrado em Educação Pré-Escolar da Universidade de Évora. A intervenção decorreu em dois contextos, primeiramente numa sala de Creche e posteriormente numa sala de Jardim de Infância. Os objetivos, neste estudo, são compreender, analisar e refletir sobre como é possível e como desenvolvem as crianças a capacidade de lidar com dados. Assim, nesta investigação são exploradas questões como: i)recolha, organização e registo de dados; ii)representação dos dados; iii)análise dos dados. No decorrer da intervenção realizei uma investigação que consistiu na implementação de atividades que permitiram às crianças lidar com dados e que possibilitaram a minha recolha de dados acerca do tema. Na análise dos dados tive em conta os referenciais teóricos consultados e os objetivos da investigação, para perceber e transmitir a capacidade de lidar com dados, desenvolvida nas crianças de educação pré-escolar; Supervised Teaching Practice in Preschool Education: Develop the ability to handle data ABSTRACT: This report transposes the intervention carried out in the course of PES, part of the Master in Preschool Education, University of Évora. The intervention took place in two contexts: firstly in a Nursery room and later in a kindergarten room. The objectives in this study are understand, analyze and reflect on how to do it and how to develop children's ability to handle data. This research explored questions such as: i) collection, compilation and data set; ii) representation of the data; iii) data analysis. During was intervention realized an investigation that consisted on the implementation of activities that allow children handle data and helped collecting information about the subject. When analyzing data were consulted the theoretical framework and the objectives of the investigation, in order to realize and transmit the capacity to handle data developed by children in pre-school education.
URI: http://hdl.handle.net/10174/17828
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
RELATÓRIO FINAL - Ana Alberto.pdf4.77 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois