Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/12965

Title: O diretor escolar e a gestão de conflitos: um estudo com professores da Escola 7056 (Cazenga) Angola
Authors: Damião, Hermenegildo Sebastião
Advisors: Favinha, Marília Evangelina Sota
Keywords: Conflito
Mediação e gestão de conflito
Papel do diretor e liderança
Conflict
Mediation
Conflict management
The role of diretor and leadership
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente dissertação tem como objetivo primordial analisar e compreeender o papel do Diretor escolar na gestão de conflitos numa Escola Secundária do Ensino Geral do primeiro ciclo (Nº 7056). Liderança, mediação, gestão e conflitos são aspetos desenvolvidos ao longo do estudo. Os entrevistados referem como fundamental, as competências pessoais que se traduzem na tendência do diretor para se afastar do conflito, deixando para mais tarde problemas pertinentes. Constatou-se que as condições de trabalho são consideradas razoáveis, assim como as relações humanas, a organização de trabalho e o salário. Quanto à metodologia usada para a concretização dos objetivos traçados e para a análise dos resultados, primou-se por uma investigação de natureza quantitativa e qualitativa recorrendo a entrevistas e questionários como instrumentos de recolha de dados para que pudessemos aceder ás representações dos vários participantes da investigação; ABSTRACT: THE ROLE OF SCHOOL DIRETOR IN CONFLICT MANAGEMENT: THE CASE WITH TEACHERS AND STUDENT AT SCHOOL 7056-LUANDA This work has as main objective to analyze and compreeender the role of the school Director in managing conflicts in the General Instruction of the first cycle (No. 7056) Secondary School. Leadership, mediation and conflict management aspects are developed throughout the study. Respondents refer to as basic, personal skills which translate into trend director to depart the conflict, leaving to later relevant problems. It was found that the working conditions are considered reasonable, as well as human relations, organization of work and wages. Regarding the methodology used to achieve the stated objectives and to analyze the results, it is excelled by an investigation of quantitative and qualitative using interviews and questionnaires as instruments for collecting data so we could access the representations of the various participants in the research .
URI: http://hdl.handle.net/10174/12965
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tese HermenegildoDamiaoFinal_Novembro28.pdf1.28 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois